Evcil hayvan ürün ve hizmetleri sektörünü bir araya getiren fuar 2023 yılında yerli ve yabancı yaklaşık 50 bin ziyaretçi ağırladı. Küresel evcil hayvan ürün, malzeme ve aksesuar sektöründe son 5 yılda % 150'lik büyüme kaydedilirken, Türkiye'nin bu alandaki yüksek performansı dikkat çekiyor. 2025 yılında evcil hayvan ürünleri sektöründe ihracatta 500 milyon dolar, toplamda ise 1 milyar dolar çıtasını aşmayı hedefleyen Türkiye yatırımlarını arttırıyor. Dünya çapında yaklaşık 300 milyar dolarlık dev bir pazar haline gelen evcil hayvan ürün ve hizmetleri sektöründen daha fazla pay almak isteyen Türk şirketleri ihracata yöneliyor.
“Türkiye artık ihracatçı ülke”
Evcil hayvan ürünleri sektörünün gelişimi açısından Petzoo fuarının önemini vurgulayan Petzoo fuarı organizatörü Ulusal Fuarcılık Genel Müdürü Selçuk Çetin “Ulusal ve uluslararası evcil hayvan ürünleri sektörünün bir araya gelmesini sağlayan buluşma noktası Petzoo, pazar büyütme, sektörü geliştirme, ihracatı arttırma odaklı bir organizasyon. Türkiye’nin markası Petzoo artık dünyanın pek çok ülkesinde tanınıyor. Türk evcil hayvan ürünleri sektörü her geçen gün teknoloji ve tesis yatırımlılarını arttırarak gelişmeye devam ediyor. Geçmişte neredeyse tamamı yabancı markalı ithal ürünlere bağımlı olan Türkiye pazarında yerli ürün ve hizmetler hakimiyet kurdu hatta yurtdışında da söz sahibi olmaya başladı. Günümüzde evcil hayvanlara dair her türlü ürün ve hizmet Türkiye’de üretilebiliyor. Türkiye’de evcil hayvan ürünleri sektöründe son yıllarda açılan mağaza ve klinik sayısının yanı sıra ürün ve hizmet çeşitliliği de büyük artış gösterdi. Yakın gelecekte pet sektöründe marka ülke haline geleceğimize, büyük bir endüstri olacağımıza inanıyorum.” dedi. Katılımcı firmaların fuardan çok memnun olduklarını ifade eden Çetin “2024 için 30 bin metrekarelik alanda gerçekleştireceğimiz fuara yoğun bir talep var, şimdiden çok az yerimiz kaldı. Geçen sene fuarda firma ve markalar, ürünlerini ve hizmetlerini 120 ülkeden gelen ziyaretçiye tanıtma imkanı buldu. Bu yıl yurtdışında yaptığımız özel tanıtım çalışmalarıyla daha fazla ilgi bekliyoruz. Rakamlar Türkiye'nin potansiyelinin ve sektörün globalleşmesinin göstergesidir.” dedi.
“Pet sektörü dev bir pazar haline geldi”
Evcil hayvan ürünleri sektörünün son yıllardaki hızlı büyümesi ve artan pazar hacmini değerlendiren Çetin “Pandemi sürecinde birçok iş kolu zor durumda kalırken, tam tersine en çok büyüyenlerden biri evcil hayvan ürünleri sektörü oldu. Türkiye pet ürünleri ve hizmetleri pazarı yıllık büyüme ortalaması yaklaşık %15 civarındayken bu oran pandemi döneminde %50 ye kadar çıktı. Çünkü pandemi döneminde evcil hayvanlarıyla daha çok vakit geçirme durumunda kalan insanlar onların ihtiyaçlarına odaklandılar. Evcil hayvan ürünleri sektörü günümüzde 300 milyar dolarlık dev bir pazar haline geldi. Türkiye’de ise 1 milyar dolarlık toplam tüketici harcamalarına yaklaşılırken, 250 milyon dolarlık kısmı ihracattan geliyor. 105 ülkeye mama, 120 ülkeye kedi kumu ihracatı gerçekleştiren sektörde yaklaşık 1000 firma faaliyet gösteriyor. 2025 yılı sonunda yeni pazar arayışı ile ihracatın 500 milyon dolara çıkacağını öngörüyoruz. Endüstrileşme atağımız her geçen gün büyüyerek ilerliyor. Burada elbette en büyük katkıyı Petzoo fuarı sağlıyor.” Dedi.
Çetin, evcil hayvan sektörünü rakamlarla madde madde açıkladı:
*Dünyada evcil hayvan ürün ve hizmet sektörünün toplam büyüklüğünün 300 milyar dolar civarına yaklaştı. Türkiye’de sadece mama pazarı 2 milyar TL’lik bir rakama ulaştı.
*Günümüzde Türkiye’de evde beslenen evcil hayvan 10 milyonu aşmış durumda.
*Türkiye genelinde yaklaşık 10 bin pet mağazası ve 5000 pet kliniğinin yanı sıra hayvan çiftlikleri, barınaklar ve pet otelleri faaliyet gösteriyor.
*Türkiye’de kedi köpek mamaları konusunda 10 fabrika, üretici ve ithalatçı olarak irili ufaklı 1000’e yakın firma faaliyet göstermekte.
*Türkiye’den 105 ülkeye mama, 120 ülkeye kedi kumu ihracatı yapılıyor.
*Türkiye evcil hayvan ürün ve hizmetleri sektörü her yıl yaklaşık olarak %8 büyümekte.
Haber: Rahim Altun / Adıyaman/PHA
Kaynak : PHA