İtalya'daki son örneği Türkiye'ye getirildi!

İtalya'daki son örneği Türkiye'ye getirildi!

İtalya
GÜNDEM 19.03.2023 14:10:58 58 0

Atatürk’ün Çanakkale cephesinde kullandığı otomobil Rahmi M. Koç Müzesi’nde sergileniyor.

İSTANBUL (İGFA) - Rahmi M. Koç Müzesi, 18 Mart Çanakkale Zaferi’nin 108’inci yılında tarihe geçmiş bir objeyi ziyaretçileriyle buluşturdu.

Atatürk’ün Çanakkale cephesinde kullandığı ve üzerinde fotoğrafının olduğu Fiat Zero otomobilin aynı modelinin İtalya’daki son örneği Torino şehrinden getirtilerek Rahmi M. Koç Müzesi’nde sergilenmeye başlandı.

Sadece 2 bin adet üretilen Model Zero, günümüze ulaşabilen az sayıdaki örnekleri gibi bundan böyle Rahmi M. Koç Müzesi’nde görülebilecek

Harbiye Nezareti’nin, 1915 yılında Anafarta Grup Komutanı Mustafa Kemal’e tahsis ettiği Fiat Zero ile aynı model olan otomobil, İtalya Torino’dan getirildi ve Tofaş tarafından Rahmi M. Koç Müzesi’ne hediye edildi.

Atatürk’ün Çanakkale Savaşları esnasında ender fotoğraflarından biri de bu otomobil üzerinde çekilen fotoğraf… Türk Şehitlikleri İmar Vakfı tarafından kurulan ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Murat Karataş’ın başkanı olduğu Çanakkale Savaşları Enstitüsü, ayrıntılı çalışmaları sonucunda Atatürk’ün cephede kullandığı otomobilin 1913 model Fiat Zero modeli olduğunu belirledi.

Fiat Zero, enstitü tarafından yayına hazırlanan Anafarta Dergisi’nin 2022 İlkbahar sayısında kapağa taşındı. Enstitü Araştırmacısı Onur Kuşku tarafından kaleme alınan “Mustafa Kemal Atatürk’ün Otomobili Peşinde: Gelibolu’da Tekerlek İzleri” başlıklı yazıda, Atatürk’e tahsis edilen otomobilin hikayesi mercek altına alındı.

2 BİN ADET ÜRETİLDİ, SEÇKİN MÜZELERDE SERGİLENİYOR

Model Zero’nun üretimine, 1912 yılında Fiat’ın Torino’da yer alan Corso Dante Fabrikası’nda başlandı. Devam eden yıllarda ise Balkan Savaşları ve Birinci Dünya Savaşı’nın başlamasıyla birlikte modelin üretimi sekteye uğradı. Fiat’ın üretim hatlarının tamamı, İtalyan ordusunun ihtiyaçlarına ayrıldı.

Model Zero, 1915 yılında banttan son kez indiğinde 2 bin adetlik satışa ulaşmıştı. Model ismindeki “12-15 HP” ibaresi beygir gücünün yerine otomobilin İtalyan vergi sisteminde girdiği dilimi yansıtıyor.

Üretilen 2 bin adet otomobilden günümüze ulaşabilen az sayıdaki örneği ise seçkin müzelerde yerini aldı. Model Zero’da 1.846 santimetreküp (1.8 litre) değerinde karbüratörlü ve dört silindirli doğal emişli benzinli motor bulunuyor. Motoru 2 bin devir dakikada maksimum 19 beygirlik güç üretiyor.

Dört kişilik oturma düzenine sahip, iki kapılı tarzda olan Zero, saatte 63 kilometre hıza ulaşabiliyor. Model Zero, pek çok ülkede satıldı. Türkiye’ye 12 adet gelen Fiat Zero’yu, İstanbul’da satan bayinin adı ise arşivlere göre “Dilsizian”.


Haber Kaynak : igf

İlginizi Çekebilir

Ülkü Ocakları Çukurova İlçe Başkanlığı Dualarla Hizmete Açıldı

Kayseri, 2024’te Türkiye’nin En Çok Yatırım Yapan Büyükşehri Oldu

Türkiye'nin en yoksul şehirleri belli oldu

TDV, Adıyaman’da mazlumları sevindirmeye devam ediyor

On binler Galata Köprüsü'ne yürüdü!

279,4 milyon demiryolunu tercih etti

Yüksek enflasyon girdileri artırdı... Perakende sektörü güncellenmeli!

Ankara'da tedavisi süren AK Partili gence Cumhurbaşkanı Erdoğan morali

Kamu sosyal tesis ücretleri 'Resmi'leşti

MHP Lideri Devlet Bahçeli yeni yaşına girdi

Adıyaman Valisi Dr. Osman Varol'un Yeni Yıl Mesajı

ADIYAMAN GENÇLİK VE SPOR İL MÜDÜRÜ FİKRET KELEŞ’TEN YENİ YIL MESAJI

Yeni yılın ilk hava tahmin raporu... İlk günü yurtta yağış beklenmiyor

Doğal gazda yılın ilk tarifesi... Değişikliğe gidilmedi!

MOTAŞ'ın 33 yeni personeli noter huzurunda alındı