Sosyal Bilgiler'de köklü değişiklik... Müfredata yeni konular eklendi

Sosyal Bilgiler'de köklü değişiklik... Müfredata yeni konular eklendi

Sosyal Bilgiler
EĞİTİM 29.04.2024 14:05:00 255 0

Millî Eğitim Bakanlığınca, temel eğitim sosyal bilgiler müfredatına "dijital vatandaşlık", "siber zorbalık", "teknoloji bağımlılığı", "Kovid-19 salgını" ve "afetler" gibi konular eklendi.

ANKARA (İGFA) - Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nde, öğretim programları ortak metninde yer alan bilgilere göre sosyal bilimlerde yerli ve yabancı literatür, alanın kendine özgü yapısı ve çağın gereklilikleri göz önünde bulundurularak 21. yüzyıl becerileriyle güçlü ilişkileri olan 17 alan becerisi belirlendi. Bunlar, "zamanı algılama ve kronolojik düşünme", "kanıta dayalı sorgulama ve araştırma", "tarihsel empati", "değişim ve sürekliliği algılama", "sosyal katılım", "girişimcilik", "mekansal düşünme", "coğrafi sorgulama", "coğrafi gözlem ve saha çalışması", "harita", "tablo, grafik, şekil ve diyagram", "mantıksal muhakeme", "felsefi sorgulama", "felsefi muhakeme", "felsefi düşünce ortaya koyma", "eleştirel sosyolojik düşünme", "tarihsel sorun analizi ve karar verme" becerileri olarak sıralandı.

Sosyal bilgiler dersi yeni öğretim programının geliştirilme sürecinde köklü bir anlayış değişikliğine gidildi. Öğretim programında öğrencilerin ihtiyaç duyabilecekleri bilgiler uygun zihinsel becerilerle bütünleştirildi, bilgi ve becerinin bir arada yansıtıldığı öğrenme hedefi olarak şekillendirildi.

Program, bireye toplumsal konularda ihtiyaç duyduğu becerileri kazandırmak amacıyla, sosyal bilimlerin bakış açısı ve disiplinler arası bir anlayışla beceri örgüsü temelli öğretim programı modeline uygun bir şekilde tasarlandı.
 
Programda yer alan konularda yatayda ve dikeyde bütünlük sağlandı. Yatayda yer alan konular öğrencinin yaşadığı çevre, yaşadığı il, ülke ve küresel bağlamda ele alınırken dikeyde ilkokul düzeyinde hayat bilgisi, insan hakları ve vatandaşlık; ortaöğretimde ise tarih ve coğrafya dersleriyle bütünlük sağlandı. Bu bütünlük sağlanırken konu tekrarından kaçınıldı ve uygun becerilerle birleştirilerek öğrenme hedefleri oluşturuldu.
 
DEĞİŞİKLİKLER

Sosyal bilgiler müfredatına "teknoloji ve sosyal bilimler" teması eklendi. Böylelikle teknoloji kavramı yalnızca sosyal bilimler ve toplumsal yaşamla ilişkisi bağlamında ele alındı. Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin kültürel etkileşimdeki rolü, vatandaşlık haklarının kullanımında dijitalleşme ve teknolojik gelişmelerin etkileri gibi konular üzerinde duruldu.
 
"Üretim, dağıtım, tüketim" teması yerine öğrencinin bir ürünün üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerini sebep sonuç bağlamında incelemesinin önemli olduğu düşüncesinden yola çıkılarak "hayatımızdaki ekonomi" teması eklendi.
 
"Ortak Mirasımız" öğrenme alanında oyun ve oyuncak tarihi, aile tarihi, ortak kültürel mirasımız, Anadolu'nun ilk yerleşim yerlerindeki sosyal yaşam, Mezopotamya ve Anadolu medeniyetlerinin ortak kültürel mirasa katkıları üzerinde duruldu.
 
OSMANLI DEVLETİ'NİN BİR CİHAN DEVLETİ OLMASINDAKİ POLİTİKALAR MÜFREDATTA

Türkistan coğrafyasında kurulan ilk Türk devletlerinin medeniyete katkılarına, İslamiyet'in kabulüyle Türk sosyal ve kültürel hayatında yaşanan değişimlere, Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması sürecine, Osmanlı Devleti'nin bir cihan devleti hâline gelmesinde etkili olan politikalara, değişen dünya dengeleri karşısında Osmanlı Devleti'nin uygulamaya koyduğu yeniliklere ve Osmanlı kültür ve medeniyetine değinildi.

Haber Kaynak : igf

İlginizi Çekebilir

Adıyaman Üniversitesi’nde ÜNİDES Sertifika Töreni Gerçekleştirildi

24 Kasım Öğretmenler Günü’nde Ali Dağı’nda Yamaç Paraşütü Etkinliği

Adıyaman’da Mesleki Eğitimde Başarılı Öğrenciler Ödüllendirildi

Adıyaman’da “Türkiye Yeşeriyor, Gazze Güçleniyor” Fidan Dikim Etkinliği Gerçekleştirildi

Rektör Prof. Dr. Mehmet Keleş, Tıp Fakültesi 1. Sınıf Öğrencileriyle Bir Araya Geldi

Adıyaman Üniversitesinde “Anne Üniversitesi” Başladı

Besni’de Suvarlı Serapgül Ortaokulu’na Yeni Kütüphane Açıldı

Geleceğin Hayat Boyu Öğrenme Merkezleri Yapay Zekâ ile Tasarlanıyor

Avrupa Güzeli Gülnaz Çalıkoğlu’ndan Adıyaman’da Kız Öğrencilere “Dikiş ve Tasarım” Eğitimi Desteği

Ali Tosun’dan 2025-2026 İlk Ara Tatili Mesajı: “Dinlenin, Keşfedin, Öğrenmeye Devam Edin”

İl Millî Eğitim Müdürü Ali Tosun, Kariyer Günleri’nde Öğrencilerle Buluştu

Şehit Şahin Kaya Anaokulunda Aşure Bereketi ve Gönül Buluşması

DENEYAP Mezuniyet Programı Gerçekleştirildi

GAP Yeşil İnovasyon Projesi Kapanış Töreni Gerçekleştirildi

“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli” Semineri Adıyaman’da Başladı