Türkiye’nin İlk Yerli Elektrikli Lokomotifi ESKİŞEHİR-5000, Testlerde Hızla İlerliyor

Türkiye’nin İlk Yerli Elektrikli Lokomotifi ESKİŞEHİR-5000, Testlerde Hızla İlerliyor

Türkiye’nin ilk yerli elektrikli ana hat lokomotifi ESKİŞEHİR-5000, yol testlerinde başarıyla 140 km hıza ulaştı.

UHA HABER MERKEZİ -

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin ilk yerli ve milli elektrikli ana hat lokomotifi ESKİŞEHİR-5000 projesinde sona yaklaşıldığını açıkladı. Ekim 2024 itibarıyla başlanan yol testlerinde, lokomotifin saatte 140 kilometre hıza ulaştığı duyuruldu. Bakan Uraloğlu, 2025 yılı Eylül ayında raylara indirilmesi planlanan ESKİŞEHİR-5000 projesi kapsamında 95 adet lokomotifin seri üretiminin de devam ettiğini belirtti.

Bakan Uraloğlu, Türkiye Raylı Sistem Araçları Sanayii A.Ş. (TÜRASAŞ) tarafından üretilen yerli ve milli elektrikli lokomotifin testlerinin başarılı bir şekilde sürdüğünü söyledi. "Yerli imkanlarla geliştirdiğimiz lokomotifimizin yol testlerine Ekim 2024’te TCDD Hasan Bey depo sahasında başladık. Lokomotifimiz saatte 140 kilometre hıza ulaşarak büyük bir başarı sağladı. İnşallah 2025 Eylül ayında lokomotifi raylara indireceğiz" dedi.

Türkiye’nin İlk Yerli Elektrikli Ana Hat Lokomotifi

Bakan Uraloğlu, TÜRASAŞ’ın Eskişehir fabrikasında geliştirilen 5 megavat gücündeki bu lokomotifin hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapabileceğini ve Avrupa Birliği Demiryollarında Karşılıklı İşletilebilirlik (TSI) sertifikasına sahip olacağını açıkladı. Uraloğlu, “Projemizde 115 yerli firma ile iş birliği yaparak yüzde 65 yerlilik oranına ulaştık. Seri üretimde bu oran yüzde 80’e çıkacak, böylece demiryolu sektöründeki dışa bağımlılığı azaltacağız” ifadelerini kullandı.

İlklerin ve Enlerin Projesi

ESKİŞEHİR-5000 projesinin birçok ilke imza attığını vurgulayan Uraloğlu, "Bu lokomotifin cer motorları, her biri 1.280 kilovat gücünde olup Türkiye’de şimdiye kadar tasarlanan en güçlü motorlardır. Ayrıca, 2.5 megavat gücündeki cer konvertörleri de ülkemizde tasarlanan en güçlü yüksek gerilim konvertörleridir. Lokomotif için ilk kez araç gövdesi, boji ve Tren Kontrol Yönetim Sistemi tamamen yerli tasarımla üretildi. Bu projeden elde ettiğimiz bilgi birikimi, diğer projelerimizde de kullanılacak ve yurtdışına bağımlılığımız sona erecek" şeklinde konuştu.

Üniversite ve Sanayi İş Birliğiyle Geliştirilen Teknoloji

ESKİŞEHİR-5000 projesinin Türkiye’deki üniversiteler ve sanayi kuruluşlarıyla ortak geliştirildiğini belirten Uraloğlu, “Bu proje, üniversite ve sanayi iş birliğinin en güzel örneklerinden biri. TÜRASAŞ, TÜBİTAK RUTE, ASELSAN ve İstanbul Teknik Üniversitesi bu projede önemli paydaşlar oldu. Türkiye’nin raylı sistemlerde yerlilik oranını artırma konusunda önemli bir dönüm noktası yaşıyoruz” dedi.

TÜRASAŞ, 95 Lokomotifin Seri Üretimine Devam Ediyor

TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye teslim edilecek 95 adet ESKİŞEHİR-5000 lokomotifin seri üretiminin hızla devam ettiğini belirten Bakan Uraloğlu, “ESKİŞEHİR-5000 için geliştirilen tüm ana bileşenler, ihraç edilebilir kritik teknolojiye sahip ürünlerdir. Bu bileşenler, TCDD’nin mevcut lokomotiflerinde yedek parça veya modernizasyon için kullanılabilecektir” ifadelerini kullandı.

Haber: SALİH GÜVEN